Marketing in de zorg is breed. In tegenstelling tot wat sommigen denken komt marketing niet neer op ‘u vraagt en wij draaien’, waarbij de organisatie zich continue moet aanpassen aan de (veranderende) marktvraag.
Zorgmarketingvraagstukken draaien naar mijn mening juist om het maken van strategische keuzes op de volgende gebieden:
Positie: hoe stemmen wij ambitie, identiteit, middelen en competenties af op de klantvraag en concurrentie?
Profilering: hoe profileren wij ons op een relevante, aantrekkelijke, geloofwaardige en onderscheidende manier?
Verankering: hoe verankeren we de marketingstrategie intern?
.
De dialoog aangaan
Vertrekpunt bij dit vraagstuk zal veelal een dialoog zijn met strategisch/tactische deelnemers. Het gaat er daarbij in eerste instantie om de bovenstaande gebieden in kaart te brengen. Het maken van keuzes en de implicaties rondom mens, techniek en organisatie volgen daarna pas.
.
Hulp bij het maken van strategische keuzes
Weten hoe ik zorginstellingen help bij hun strategische keuzes? Of wil je verder van gedachten wisselen over dit onderwerp? Neem dan contact op met me via +31 (0)6 53419580 of jeroen@buildingbettercare.com
.